Deney için bire bir modellenmiş alt katı garaj olarak kullanılan ahşap bina
ABD'de yıllardır, ahşap taşıyıcı sisteme sahip çok daireli ve altları "yumuşak kat" etkisi yaratmaya müsait garajlardan oluşan binalar üretilmekte. Yumuşak kat etkisi yüzünden büyük depremlerde son yıllarda pek çok bina ya ağır hasara uğradı ya da çöktü.
1960-1970'lerde yapılmış ve bu tür taşıma sistemine sahip pek çok bina, 1989 Loma Prieta ve 1994 Horthridge - Kaliforniya depremleri sırasında zemin katları üzerine çöktüler. Bunlardan birinde Northrdige Meadows apartmanında 16 kişi hayatını kaybetti.
O günden bu yana, bu tür yapıların bir kısmı sismik açıdan güçlendirildi. Tipik güçlendirme çalışmalarında, garaj açıklıklarının etrafına çelik çerçeveler yerleştirlidi, perde duvarlar inşa edildi veya temellerine daha sıkı bağlanmaları temin edildi.
Çelik çerçeve ile güçlendirilmiş garaj katı
Deney için, 1:1 ölçekli model bina dış cephe bitirme elemanları da dahil olmak üzere hazırlandı. Bina altındaki garaj, çelik bir çerçeve ile güçlendirildi.
Deney, Federal Acil Durum Yönetim Ajansı (FEMA)'nın Northridge depremi sonrası kurulan Kaliforniya Acil Durum Servisleri Bürosu vasıtası ile yürüttüğü 6.9 milyon dolarlık ahşap yapı sistemleri projesinin bir parçasını oluşturuyor.
UC Berkeley tararfından yapılacak deneyde, yapısal sistem içine yerleştirilmiş küçük uzaktan kumandalı alıcıların etkinliği de test edilecek.
Projeyi, Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü ile yapılan anlaşma gereği Üniversiteler Arası Deprem Araştırma Konsorsiyumu (CUREE) yürütüyor. UC Berkeley'de bugün yapılacak deneyin sonuçları, mevcut benzer binaların durumunu ortaya çıkaracağı kadar, yeni standartların geliştirilmesinde de kullanılacak.
kaynak:yapiworld
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder