29 Mart 2007 Perşembe

Vidalı Kompresörler

Vidalı Kompresörlerin Ana Bileşenleri ve Çalışma Prensibi

Vidalı Kompresörleri oluşturan temel elemanlar ve açıklamaları aşağıda verilmektedir:

Vida : Vidalı kompresörün kalbidir. Erkek rotor ve dişi rotor olarak adlandırılan, bir gövde içerisinde dönen iki adet rotorun dönmesiyle emdiği havayı çıkışına doğru taşıyarak sıkıştırır. Rotorlarının görünüşünden dolayı vida olarak adlandırılır.

Emiş Valfi : Kompresörün emdiği, dolayısıyla, bastığı havanın miktarını kontrol eder. Emiş regülatörü klapesi tam açık iken, kompresör tam yükte çalışır; yani, tam kapasite hava basar. Emiş regülatörü klapesi kapalı iken, kompresör boşta çalışır. Vidanın üstüne monte edilir.

Separatör : Vidanın rotorları vasıtasıyla hava basması için rotorlar ve gövde arasındaki sızdırmazlık yağ yardımıyla sağlanır. Yağ sızdırmazlığın yanısıra, vida içinde sıkışma ve sürtünme sonucu ortaya çıkan ısıyı alır ve vida rulmanlarını yağlar. Vidadan havayla birlikte çıkan ısınmış yağın, havadan ayrılması ve soğutulup, filtre edildikten sonra, tekrar vidaya enjekte edilmesi gerekir. Kompresörün bastığı havayı yağdan ayıran filtrelere "separatör" adı verilir.

Minimum Basınç Valfi : Kompresörün bastığı hava yağ karışımı yağ tankına girer ve yağ tankının çıkışındaki hava separatörden geçip Minimum Basınç Valfi'ne gelir. Minimum Basınç Valfi kompresörün yağ tankında belirli bir basınç değeri olmadıkca çıkışa hava geçirmez ve böylece hem yağ dolaşımı hem de emiş regülatörü kontrol havası basıncı korunmuş olur. Ayrıca separatörlere düşük basınçta yağlı havanın hucum etmesini önlemiş olur. Minimum Basınç Valfi aynı zamanda bir geri dönüşsüz valf olup, yağ tankına ters yönde basınçlı hava girişini engeller.

Yağ - Hava Soğutucusu : Yağ enjeksiyonlu vidalı kompresörlerde yağ sızdırmazlık, yağlama ve (vida içinde oluşan ısıyı alan) soğutucu akışkan işlevi görür. Kompresörün çalışma sıcaklığını dengede tutmak için, ısınan yağın soğutulması gerekir. Yağ vidaya tekrar verilmeden önce, hava soğutmalı radyatörden geçirilerek soğutulur. Soğutulan yağ, yağ filtresinden geçtikten sonra, vidanın enjeksiyon deliğinden, vida içine girer. Yağın yanısıra, kompresörden çıkan havanın içindeki nemin yoğuşmasını kolaylaştırmak için, kompresörün bastığı havaya nihai soğutma yapılır ve hava soğutucusundan geçirildikten sonra ünite çıkışına verilir.

Çalışma Prensibi : Kompresöre yol verilince, ana motor kalkışını tamamlayana kadar kompresör boşta çalışır. Daha sonra, emiş regülatörü klapesi açılarak kompresör yüke geçirilir. Kompresör içindeki basınç minimum basınç değerini aştığı anda, minimum basınç valfi açılır ve kompresör ünitesi çıkışına hava verilir. Kompresör ünitesi çıkışındaki hava basıncı çalışma basıncı üst sınır değerine yükseldiği anda, emiş regülatörü klapesi kapanarak, kompresör boşa geçer ve basınç çalışma basıncı alt sınır değerine düştüğü anda, tekrar yüke geçer. Bu şekilde, çalışma basıncı alt ve üst sınır değerleri arasında kompresör çalışmasını sürdürür. Çalışma esnasında basınç, sıcaklık ve elektrik akımı sınırları aşılırsa, kompresör ünitesinin koruma devreleri tarafından kompresörün çalışması durdurulur.


Rıfat ÖKÇÜN

Vortex Kompresör

Tel: 0 312 395 67 66
Faks : 0 312 395 17 37
E-Mail: bilgi@vortexcompressor.com
URL: http://www.vortexcompressor.com/default_tr.htm

Hiç yorum yok: